Sigrid Hjertén
En mästerlig kolorist
En video om mästaren Sigrid Hjertén - färgernas mästare.
År 1910 kom hon till Paris och ägnade sig efter studier för Henri Matisse 1910–11 helt åt måleriet på heltid.
Hennes debututställning ägde rum 1912 med gruppen De 8. Hon målade heminteriörer, stadsbilder, stilleben och porträtt i en dekorativ stil, som vid 1910-talets mitt övergick i en alltmer uttalad expressionism, klara färger och kraftig stil. År 1918 ägde den stora Expressionistutställningen
rum på Liljevalchs Konsthall i Stockholm och Sigrid Hjertén ställde ut tillsammans med Isaac Grünewald och Leander Engström. Men fick mycke kritik för sina verk.
Hjertén var en raffinerad kolorist, som medvetet ställde kalla och varma färger mot varandra för kontrast verkan. Hennes sista, intensiva målningar vittnar om den psykiska sjukdom som hon led av, som från 1936 fick henne att sluta måla.
Men hon hann med inte mindre än 106 utställningar under sitt liv, i huvudsak samlingsutställningar och parutställningar med maken Isaac Grünewald, som i många sammanhang uttryckte sin beundran för hennes konst och kolorism och känsla för färgernas samverkan. Som hennes stora genombrott och framför allt ett erkännande som självständig konstnär brukar man emellertid räkna hennes separatutställning på Konstakademin i Stockholm 1936.
I hennes måleri finns dessa influenser i de kontrasterande färgplanen och de förenklade linjerna.
Därigenom uppnådde hon största möjliga uttrycksfullhet i kompositionerna. Hon var en av vår tids mest betydelsefulla modernister.
Första gången Hjertén ställde ut sina verk – tre väggbonader och flera dukar och kuddar – var på Konstindustriutställningen 1909 i Stockholm. Det var också där hon träffade sin framtida make Isaac Grünewald som hon målade tillsammans med. Och fick sonen Ivan som hon hade som modell i sina målningar. Hon utbildade sig till teckningslärare och var intresserad av textilkonst.
Modern expressionism från Sigrid Hjertén |
Porträtt |
Ateljéinteriör från 1916 |
i en soffa mellan Isaac Grünewald och en man som har antagits vara kollegan Einar Jolin. De två männen samtalar över huvudet på henne medan
hon med stora blå ögon tittar rakt ut i tomma intet. I förgrunden sitter en exotisk och svartklädd kvinna - ett mondänt alter ego -
som lutar sig mot en gestalt som har antagits vara Nils von Dardel. Sonen Iván i röd tröja kryper fram ur högra hörnet. I bakgrunden syns "Zigenarkvinna", en av Sigrid Hjerténs målningar från samma tid. En tolkning är hur hon beskriver sig själv som kvinna, konstnär och mor - olika identiteter.
Gosse med leksaks båt 1916 |
Ivan i fåtöljen - Hjertén skapade banbrytande konst och var en föregångare för modernismen. 1915 Nyss hemkommen från Paris. Starka färger, diagonaler och naivism. |
Porträtt från utställning på Waldemarsudde. |
Höst Vegetation - landskap |
Porträtt av konstnären. |
Sigrid Hjertén på Waldemars udda. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar